BDSM kezdetek...1.

Aki magában hordozza a szexuális másság eme formáját, már biztosan elgondolkozott ezen. Vallom, hogy ezzel születünk, legalábbis saját tapasztalatom, hogy a szexuális másság egészen fiatalon, már gyerekkorban jelen van az emberben, és nem, nem kell hozzá semmilyen negatív gyerekkori trauma vagy abúzus áldozatának lenni. De vajon a régmúlt emberek életében is jelen volt már mindez? Vagy akkoriban annyira másmilyen volt a mindennapi élet, hogy a szenvedés, fájdalom okozása, vagy elviselése nem volt összehozható a szexualitással? Netán akkor is ugyanúgy éltek “perverzek”, akiknek a hagyományos szex nyújtotta örömök nem bizonyultak elégnek? Valószínűleg ez utóbbi az igaz, mert, ha nem is sokat,de lehet a történelem és a művészetek kapcsán arra utaló forrásokat találni, hogy a BDSM, csakúgy, mint akár a homoszexualitás, biszexualitás vagy akár a fetisizmus egyidős az emberiséggel, nem holmi újkori divathóbort. Persze a megjelenési formájában sokat változott az évezredek alatt és kapott egy megnevezést, keretet is, de a megjelenő vágyak akár pont ugyanazok lehetnek ma is, mint 5000 évvel ezelőtt. Akkor is voltak szubmisszív nők, akik nemcsak a társadalmi elvárások okán rendelődtek alá Uruknak, hanem belső vágy is hajtotta őket, de ugyanúgy voltak dominák is, akik valóban szerették átvenni az irányítást, mondhatnám a gyeplőt, mint ahogy Phillys is tette Arisztotelésszel, de erről majd később mesélek. És bőven akadtak szép számmal férfiak is, akik a hatalmukat szerették gyakorolni nőjük felett, akiket tulajdonukként kezeltek és bizonyos korokban ezt volt a társadalmilag elfogadott és elvárt is egy férfi részéről. De szubmisszív férfiakból sem volt hiány, akik bátran és örömmel rendelődtek alá a választott hölgynek vagy úrnak. A szexualitás sem volt tabu a legtöbb ókori birodalomban vagy akár az ázsiai országokban. Sokkal nagyobb természetességgel kezelték a szexualitást, mint napjainkban, és ebbe beletartoznak azok a tevékenységek, amit napjainkban a BDSM gyűjtőfogalma alá sorolunk. De nézzünk is pár példát a teljesség igénye nélkül. Az őskorról nem rendelkezünk sok információval, de biztos vagyok benne, hogy az ősemberek életében is szerepet játszott a szexualitás, és él bennünk egy kép a domináns ősférfiról, aki a bunkósbotjával szerzett érvényt akaratának. Az írásbeliség megjelenésével, az ókor kezdetén viszont már több információhoz juthatunk hozzá, már ami a nemiség különféle formáit illeti. Mezopotámiából, a suméroktól már vannak írásos feljegyzések a szexualitásukról, amiben többek között a szent prostitúció is megjelenik. Erről többet is hallhattok a vezetett sétáimon. A vallás és a szexualitás egészen különös kapcsolata figyelhető meg, ami végigvezet a történelmen, egészen napjainkig. De kanyarodjunk akkor vissza Arisztotelészhez és Phillyshez. Vajon Phillys lehetett az első “regisztrált” Domina? A legenda szerint Nagy Sándor nevelője, a bölcsként tisztelt Arisztotelész megszidta Nagy Sándort, amiért az államügyek helyett kedvesével Philyssel tölti az időt. Phillys ezen felbuzdulva úgy döntött, hogy móresre tanítja Arisztotelészt, és magába bolondítja. Phillysnek nem volt nehéz dolga, szépségével és ezek szerint temperamentumával elérte, hogy Arisztotelész alárendelődjön Phillysnek. Ámde a szerelmét azzal kellett bizonytani, hogy Phillys felülhessen a hátára, zablát tegyen a szájába és korbáccsal ütlegelhesse a hátsóját. Arisztotelész pedig engedelmeskedett Phillysnek. Ez a jelenet nagyon sok műtárgyon megjelenik, a legenda megihlette a művészeket, kályhákon, faliszőnyegeken, sőt még San Gimignanoban a városháza falán is feltűnik. Vajon Phillysnek honnan jöhetett ez a “büntetési forma”, ha nem volt maga is mai szóval élve kinkster? De az ókori Róma is bővelkedett szexuális másságokkal rendelkező uralkodókban, illetve valószínűleg kevésbé magas rangú perverzekben is. Akkoriban is az uralkodók szexuális élete felkeltett az emberek figyelmét, így a történetírók kedvenc témái közé is tartozott. Például vegyük Nero császárt, akiről az a hír járta, hogy vérfertőző kapcsolatban élt anyjával, Agrippinával, valamint felszabadított két rabszolgát is, akiből az egyik Nero “férje” lett, míg a másikat, Sporust – aki nagyon hasonlított néhai felesésére, akit állítólag terhesen halálra rugdosott Nero – kiheréltette és női ruhában, császárnénak öltöztetve jelent meg vele rendezvényeken és használta őt a hálószobában is. Vagy vegyük Messalinát, Claudius császár feleségét, aki annyira bővérű volt, hogy éjszakánként kilopakodott a palotából, hogy római bordélyokban élje ki vágyait. Az anekdota szerint egyszer Róma egyik híres-hírhedt kurtizánját hívta ki egy 24 órás párbajra, amelyet Pilnius szerint a császárné nyert meg, 25 férfival. Egy kevésbé közismert császár, Heliglabalus is érdekes nemi életet élt, annak ellenére, hogy 15 évesen került a trónra, és mindössze 18 éves koráig élt, akkor ugyanis merénylet áldozata lett. Az ifjú császár a korabeli elbeszélések szerint testének minden nyílását örömszerzésre használta, nyíltan is felvállalta homoszexualitását – bár akkoriban nem volt külön szavuk erre, nem tettek különbséget az eltérő nemi identitások között – és nem restellt a fiatal császár embereket szétküldeni a Birodalomban azért, hogy felkutassák számára a legnagyobb hímtaggal rendelkező férfiakat, akik hímtagjuk méretével arányosan juthattak felsőbb pozíciókba az udvarban. De nem ez volt a rövid életű ifjú legmerészebb vágya. Szeretett volna magának mai szóval élve egy nem átalakító műtétet, amit olyan formán igyekezett elérni, hogy hatalmas vagyont ajánlott fel annak az orvosnak, aki egy nő hüvelyét elhozza neki és azt használni tudja. Cassius Dio történetmesélő úgy fogalmazott, hogy “egy hüvelyt helyez a testébe egy bemetszés segítségével”. Szóval a történelem hajnalán is bővelkedtek az emberek mindabban, amit ma a BDSM gyűjtőfogalma alá sorolunk, amit perverzióként bélyegzünk meg. A mai BDSM is csak olyan vágyakat takar, amik több ezer éve is meg voltak emberekben, név, keret és szabályok nélkül. De a vágyak nem változtak azóta sem, csak a megjelenési forma más. Beleköpni valaki szájába, nemre tekintet nélkül testi gyönyöröket átélni, nemcsak felkorbácsolni, de megkorbácsolni is valaki testét, állatként kezelni valakit, vagy csak simán használni saját örömünkre, ezek mind olyan fantáziák, vágyak, amik egyidősek az emberiséggel.